Baza wiedzy

Leasing operacyjny a finansowy - czym się różnią?

Leasing finansowy i operacyjny to dwie popularne opcje finansowania. Umożliwiają one korzystanie z różnego rodzaju urządzeń, pojazdów, maszyn lub innych aktywów potrzebnych w biznesie bez konieczności ich zakupu na własność.

Oba warianty mają swoje wady i zalety, które warto rozważyć przed podjęciem decyzji. W tym artykule omówimy różnice między leasingiem finansowym i operacyjnym oraz sytuacje, w których każdy z nich może być optymalnym rozwiązaniem.

Jest to forma umowy, dzięki której możesz korzystać z przedmiotu przez określony czas. Koniec umowy leasingowej to dwie opcje do wyboru. Dokonujesz wykupu (po określonej już na samym początku wartości procentowej) lub po prostu oddajesz leasingowany przedmiot.

Nie musisz przejmować przedmiotu na własność po zakończeniu umowy. Może być to korzystne w sytuacji, gdy potrzebujesz jedynie tymczasowego dostępu do leasingowanego przedmiotu. Brak konieczności wykupu to również zabezpieczenie na wypadek nieposiadania odpowiedniej ilości pieniędzy.

Leasing operacyjny zazwyczaj wymaga niższej opłaty początkowej w porównaniu z leasingiem finansowym, co może zwiększyć dostępność wymaganych w firmie przedmiotów jeśli dysponujesz ograniczonym budżetem.

Leasing operacyjny pozwala na łatwiejszą wymianę przedmiotu na nowszy lub dostosowanie do zmieniających się potrzeb firmy.


Jeśli nie korzystasz z opcji wykupy nie stajesz się właścicielem przedmiotu. Prowadzi to do utraty możliwości amortyzacji kosztów oraz utrudnia analizę bilansową.

W dłuższej perspektywie czasowej może być on droższy niż leasing finansowy.

Ta forma finansowania jest mniej popularna niż leasing operacyjny. Nie oznacza to jednak, że jej wybór nie jest w określonych sytuacjach uzasadniony.

W ramach podpisanej umowy otrzymujesz do użytku środek trwały (np. samochód, maszynę, sprzęt komputerowy itp.) a w zamian regulujesz co miesiąc raty leasingowe. Przedmiot leasingu to jednak Twój środek trwały a nie jak w wariancie operacyjnym firmy leasingowej. Po zakończeniu umowy przedmiot z automatu staje się Twoją własnością.

W leasingu finansowym rata składa się z dwóch składników: kapitału i odsetek. Część kapitałowa służy do spłaty wartości początkowej przedmiotu leasingu, natomiast część odsetkowa jest uznawana za koszt uzyskania przychodu leasingobiorcy. Podatek VAT musisz uregulować z góry w momencie zawarcia umowy, gdyż leasing finansowy jest traktowany jako dostawa towarów.

Po zakończeniu umowy leasingowej, tzn. z chwilą wpłacenia ostatniej raty, stajesz się właścicielem przedmiotu, co może być korzystne z punktu widzenia bilansu i wartości firmy.

W przypadku leasingu finansowego możesz dokonywać odpisów amortyzacyjnych i uwzględniać je w kosztach prowadzonej działalności. Prowadzi to do korzystnych konsekwencji podatkowych. Co więcej masz możliwość dokonania przyspieszonej, jednorazowej amortyzacji. W takiej sytuacji znacznie obniżasz podatek dochodowy w danym roku (pamiętaj jednak, że nie możesz tego zrobić w przypadku leasingowania samochodu osobowego). 

Istnieje możliwość dostosowania umowy leasingowej do potrzeb firmy (np. indywidualna stawka amortyzacji), co pozwala na elastyczne zarządzanie finansami i aktywami.

Masz możliwość zastosowania stawki innej niż 23%. Ma to niebagatelne znacznie jeśli przedmiot leasingu jest objęty np. 8% podatkiem. W leasingu operacyjnym do każdej raty zostałby doliczony podatek VAT w wysokości 23%. Znacznie podniosłoby to zatem koszt. W wariancie leasingu finansowego taka sytuacja nie ma miejsca.


Koniecznym jest bowiem opłacenie podatku VAT za cały przedmiot leasingu "z góry". Nie ma co ukrywać, że może być w niektórych sytuacjach to duże obciążenie finansowe.

Jesteś odpowiedzialny za większość kosztów związanych z utrzymaniem i użytkowaniem leasingowanego przedmiotu.

Nie można jednoznacznie stwierdzić, że leasing operacyjny jest lepszy niż finansowy lub na odwrót. Wszystko zależy bowiem od specyficznych potrzeb i możliwości Twojego biznesu. Wyboru zawsze należy dokonać na podstawie jasno zdefiniowanych kryteriów. W kolejnym artykule pokażemy sytuacje, w których dany rodzaj leasingu będzie uzasadniony. Mamy nadzieje, że ułatwi Ci to podjęcie optymalnej decyzji.

W razie jakichkolwiek pytań zapraszamy również do kontaktu telefonicznego, mailowego lub osobiście w siedzibie naszej firmy. Oferujemy bezpłatne konsultacje dla przedsiębiorców podczas, których omawiamy wszelkie wyzwania z jakimi mierzą się w kontekście finansowania biznesu.

Bezpłatna konsultacja

Potrzebujesz pomocy w zakresie skalowania biznesu lub finansów osobistych? Spotkajmy się aby porozmawiać i wspólnie znaleźć najlepsze rozwiązania.
Zarezerwuj wizytę

Bardzo przyjazna i solidna firma, pomogą w praktycznie każdym aspekcie związanym z finansami firmy, łącznie z prowadzeniem księgowości dla spółek. Doradztwo, obsługa i kontakt na najwyższym poziomie, 100% profesjonalizmu. Zdecydowanie Polecam.

Andrzej Niemira
"Altrasem" - Agencja Marketingowa

Super podejście do klienta, współpraca przy której wiesz że ktoś działa w Twoim interesie, a nie próbuje Ci coś sprzedać. Można pisać o profesjonalizmie, ale najlepiej sprawdzić samemu, zadzwonić, umówić się na spotkanie i się przekonać. Polecam

Cezary Trzeciak
"Hericon Development"

Przede wszystkim ogromna wiedza poparta wieloletnim doświadczeniem. Z takimi ludźmi rozmawia się po prostu inaczej. Tu warto się udać na konsultację i nie tylko. Polecam

Piotr Kamiński
"3 Giga. Komputery i Serwis"

Potrzebowałem pozyskać finansowanie do swojej firmy. Z pomocą Pana Bartosz wszystko poszło gładko i bez problemu. Polecam!!!

Bartosz Waszczak
"Integrity AV"

Profesjonalni, bardzo zaangażowani specjaliści, którzy na uwadze mają przede wszystkim dobro klienta.

Magdalena Ławreszuk
"Ławreszuk Fotografia & Film"

Solidna, uczciwa firma. Dąży do pozytywnego osiągnięcia celu. Jestem zadowolony z ich usług.

Bassam Ahmad

Konkretna i szybka pomoc w pozyskaniu kredytu firmowego. Polecam!!!

Karol Kamiński
"MirJan" - Biuro Rachunkowe

W końcu trafiłem w odpowiednie ręce, zostałem wysłuchany i zrozumiany. Specjaliści z firmy Di Brenta Finance pokazali mi gdzie ucieka mój zysk, a to raczej ważny aspekt w prowadzeniu firmy. Jeżeli jesteś przedsiębiorcą i nie wiesz gdzie uciekają twoje ciężko zarobione pieniądze, to właśnie oni znajdą marnotrawstwa i pomogą je wyeliminować. Di Brenta, to nie tylko nowoczesne podejście do księgowości. To również Dyrektor Finansowy który czuwa nad zyskiem oraz partner w doborze odpowiedniego finansowania. Z czystym sumieniem polecam!

Kamil Szapował
"Fiks Wentylacja i Klimatyzacja"

Profesjonalna obsługa i podejście do klienta. Pan Bartosz ludzkim podejściem do finansów przywrócił mi wiarę uczciwość tej branży. Jako właściciel firmy polecam.

Mateusz Stefańczuk
"Trójwymiarowi" - Drukarnia 3D

Szybka reakcja i fachowe doradztwo. Odbieranie telefonów o dziwnych porach i odpowiadanie na maile. Doskonałe zrozumienie potrzeby i rzetelne informacje. To wszystko zakończone szybkim uzyskaniem finansowania. Bez ściemniania i wymyślania. Polecam!

Cezary Korolczuk
"Cukiernia Pani K"

Pan Bartosz - to kompetentny, bardzo skuteczny ekspert finansowy. W krótkim czasie otrzymaliśmy pomoc przy kredycie hipotecznym. Współpraca z Panem Bartoszem była dla nas przyjemnością. Pełen profesjonalizm i 100% zaangażowania.

Kamil Laszuk

Firma godna zaufania. Zostałem wysłuchany i otrzymałem pomoc. Polecam.

Jacek Żamojda
"Papier Serwis Sp. J"

Masz pytania? Nasi specjaliści są do Twojej dyspozycji

Odpowiadamy, wyjaśniamy, konsultujemy – zapraszamy na spotkanie, by dowiedzieć się więcej o swoich możliwościach.
Skontaktuj się
Di Brenta
Business & Finance
Ul. Upalna 88 lok. 3
Białystok 15-668

Szybki kontakt:
E-mail: biuro@dibrenta.pl
Telefon: +48 535 425 877
Polityka prywatnościRegulaminRODO
Copyright © 
2025
 Di Brenta.
Wszystkie prawa zastrzeżone.
Branding, projekt strony i realizacja: 
WayBetter
crossmenu